Jak wyprzedzić rywali i zostać liderem na rynku, czyli kilka słów o monitoringu konkurencji
Zdobycie przewagi rynkowej w obecnych czasach jest procesem niezwykle skomplikowanym i czasochłonnym, które wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi. Jednym z nich jest monitoring konkurencji, oznaczający wszelkie działania mające na celu określenie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa poprzez zestawienie go z rywalami na podstawie oferowanych przez nich produktów czy usług, ich cen, obecności w mediach społecznościowych czy rozpoznawalności marki. Prawidłowo wykonany monitoring konkurencji oraz analiza działań współzawodników mogą wpłynąć w znacznym stopniu na określenie mocnych i słabych stron firmy. Ponadto, narzędzie to umożliwia poprawę błędów strategicznych, a także celi operacyjnych, dzięki czemu rozpoznawalność marki zostaje zwiększona a firma może zdobyć nowych klientów.
Obszary analizy konkurencji w branży e-commerce
Monitoring konkurencji poprzez wykorzystanie analizy obejmuje swym działaniem trzy podstawowe obszary:
– analizę marketingową – pozwala ona na określenie szans i zagrożeń marketingowych w celu zminimalizowania ryzyka rynkowego. Monitoring konkurencji w zakresie działań marketingowych polega na zestawieniu czynników mikrootoczenia, makrootoczenia oraz potencjału marki. Badania te wykorzystuje się poprzez określenie pozycji firmy na tle innych, obecność w social mediach, zawartość strony internetowej oraz wszelkiego rodzaju reklam.
– analizę wykorzystywanych technologii – pozwala na określenie z jakich rozwiązań technologicznych korzystają konkurenci,
– analizę biznesową – składa się na nią wykorzystywana strategia cenowa, kanały sprzedaży oraz modele biznesowe.
Najpopularniejsze narzędzia wykorzystywane w monitoringu konkurencji
– Google Alerts – narzędzie pozwalające na pozyskiwanie informacji o marce, ofertach pracy konkurentów i ich działań drogą e-mailową po zaznaczeniu interesujących nas kwestii,
– Ceneo – jest to porównywarka, która stanowi idealne narzędzie do śledzenia ofert konkurencji pod względem obecności produktów oraz cen,
– Brand24 – dzięki temu narzędziu uzyskuje się informacje dotyczące obecności w sieci wpisów na temat danej firmy za pomocą słów kluczowych. Uzyskane dane pochodzą z internetu, mediów społecznościowych oraz forów dyskusyjnych,
– Sotrender – kolejne z narzędzi, które polega na pomiarze popularności kont firmowych w social mediach (Facebook, Twitter, Instagram). Otrzymuje się nie tylko wyniki tej analizy, lecz także podpowiedzi, które pomogą uaktywnić mniej popularne konta,
– Manubia – jest to serwis, który umożliwia monitoring sprzedaży w sieci,
– Similar Web – pochodzące z serwisu dane dotyczą pomiaru ruchu na stronie oraz analizy konkurencji z zakresu odbiorców, konkurentów, aplikacji mobilnych oraz social mediów.
Zalety monitoringu konkurencji
Monitoring konkurencji niesie za sobą wiele zalet wśród których można wymienić:
– określenie pozycji firmy na rynku oraz zestawienie jej z konkurencją – takie działanie pozwala na poznanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa. A także szans i zagrożeń tkwiących w jego otoczeniu,
– uczenie się od konkurentów – dzięki śledzeniu poczynań rywali można uzyskać cenne informacje na temat wykorzystywanych przez nich technologii czy rozwiązań marketingowych, które mogą stanowić źródło inspiracji,
– określenie słabych stron firmy, które należy wyeliminować oraz słabych stron konkurencji, które można wykorzystać,
– określenie pozycji rywali w wyszukiwarkach, rankingach stron www oraz wykorzystywanych kanałów internetowych,
– identyfikacja luk oraz nisz rynkowych,
– ocena działania przedsiębiorstwa,
– poznanie opinii klientów.
Monitoring konkurencji pozwala na uzyskanie informacji na temat prowadzonej działalności gospodarczej pod względem rozpoznawalności marki czy popularności w internecie. Uzyskuje się również niezbędne dane na temat działań naszych konkurentów, które odpowiednio wykorzystane mogą prowadzić do polepszenia sytuacji rynkowej.