Zmiana trendów w zakupach
Na rynku E-commerce istnieją różne narzędzia, które wspomagają sklepy internetowe oraz dostawców w sprzedaży. Handel w Internecie rozwija się bardzo dynamicznie, wkrótce może zyskać większe zainteresowanie niż sprzedaż stacjonarna. Zalet zakupów online jest bardzo wiele, do najważniejszych zalicza się: oszczędność czasu, możliwość zwrotu towaru, weryfikację najkorzystniejszej oferty tuż przed zakupem. Wzrost zainteresowania konsumentów jest ściśle powiązany z powstawaniem nowych sklepów online. Każdy przedsiębiorca, który chce zaistnieć w branży powinien zainteresować się narzędziami, które służą do monitoringu cen konkurencji. Analiza cen prowadzona jest przez roboty, które wędrują po stronach konkurencji i zbierają istotne dla przedsiębiorcy informacje.
Co zyskuje przedsiębiorca inwestując w monitoring konkurencji?
Nie jest to mała inwestycja, dlatego z narzędzi korzystają głównie duże i średnie przedsiębiorstwa. Jest to jednak obowiązkowy wydatek, jeśli chcemy konkurować na rynku. Klienci pragną zakupić pożądany produkt w najbardziej atrakcyjnej cenie, dlatego duży procent z konsumentów przed ostateczną decyzją posiłkuje się portalami służącymi do porównywania ofert. Zazwyczaj wybierana jest najlepsza oferta, a porównywarka przekierowuje klienta wprost do sklepu. Potencjalny klient przy zakupach kieruje się emocjami, wystarczy czasami obniżyć cenę artykułu o parę groszy, aby zyskać grono osób, które zakupią produkt właśnie w naszym sklepie. Analiza cen pozwala sprawdzać czy produkty przedsiębiorcy mają korzystną dla klienta cenę, poza tym robot wyszukuje lepsze oferty i bada dostępność artykułów u konkurencji. Ręczne sprawdzanie cen wszystkich naszych produktów wymaga zaangażowania sztabu ludzi, którzy nieustannie badaliby rynek E-commerce. To spory wydatek, a monitoring cen konkurencji może być obarczony błędem. Możemy mieć pewność, że robot nie popełni błędu i tylko od nas zależy częstotliwość badania rynku.
Jakie dane zbiera monitorujący sieć robot?
Mamy różne możliwości wykorzystania funkcjonalności robotów badających ceny konkurencji. Oprócz cen, które oferują nasi konkurenci możemy gromadzić informacje o dostępności produktów w danym czasie. Dodatkowo roboty potrafią zbierać informację o promocjach, nowościach i o kończących się datach ważności produktów, które zarządzane są terminem przydatności. Przedsiębiorca, który pragnie być liderem cenowym w sieci może obniżać swoją marżę i pozyskać nowych klientów. Inną zaletą, którą daje nam analiza cen jest zwiększenie dochodów poprzez podnoszenie ceny. Takiej operacji dokonuje się, jeśli zyskujemy pewność, że nasi konkurenci nie mają aktualnie produktu w ofercie. Jesteśmy więc jedyną firmą, która ma artykuł na rynku. W takim wypadku to my dyktujemy ceny. Zbyt duża cena spowoduje jednak, że możemy nie znaleźć zainteresowanych zakupem osób. Narzędzia i programy zajmujące się analizowaniem rynku mogą wysyłać z różną częstotliwością na skrzynkę przedsiębiorcy alerty dotyczące cen konkurencji.